Propozycje ćwiczeń percepcji i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
Percepcja wzrokowa
Percepcja wzrokowa jest zdolnością spostrzegania i rozpoznawania rzeczywistości, umiejętności jej interpretowania, a także rozróżniania abstrakcyjnych symboli graficznych (np. figur geometrycznych, liter, cyfr).
Obserwacja
- dokładna obserwacja bliższego i dalszego otoczenia, dostrzeganie różnic, określanie ich, np. obserwacja kolejno występujących po sobie pór roku, dostrzeganie zmian w zachowaniu ludzi i zwierząt, w przyrodzie;
- rozpoznawanie i wskazywanie wybranych przez drugą osobę figur, symboli, znaków, np. pokaż znaki drogowe w kształcie trójkąta, pokaż przedmioty w kształcie litery "o" itd.;
- obserwacja i naśladowanie ruchem wskazanego przez druga osobę kształtu, np. stań tak by twoja postać przedstawiała literę "t";
- obserwacja układów figur, znaków, symboli i dostrzeganie zmian lub nieprawidłowości.
Wyszukiwanie
- wyszukiwanie takich samych symboli graficznych (figur, liter, cyfr) w otaczającej dziecko rzeczywistości, na materiale proponowanym przez dorosłego;
- wyszukiwanie par figur, liter, cyfr;
- wyszukiwanie obrazków do wybranej litery, np. litera "k" - rysunek kota;
- wyszukiwanie takich samych liter, sylab, wyrazów w rozsypankach, loteryjkach, układankach, dominach, w tle obrazka, w tekście;
- wyszukiwanie symboli graficznych nie należących do podanego zbioru;
- wyszukiwanie ukrytych na obrazkach figur, znaków, symboli;
- wyszukiwanie symboli graficznych w plątaninach graficznych, labiryntach;
- wyszukiwanie ze zbioru różnych sylab, wyrazów pozornie podobnych –nie pasujących do grupy;
- wyszukiwanie różnic w wyrazach o pozornie podobnym kształcie.
Układanie wybranych symboli graficznych
- układanie symboli graficznych według wzoru, z pamięci, bez wzoru;
- układanie figur, liter, cyfr z części według wzoru, na wzorze, bez wzoru;
- układanie symboli graficznych z elementów przyrodniczych, patyczków;
- domina z figur, literowe, (układane w taki sposób, aby sąsiadujące symbole były identyczne);
- układanie symboli graficznych według poleceń (np. na górze, na dole);
- domina, loteryjki wyrazowe (układane w taki sposób, aby ostatnia litera pierwszego wyrazu była identyczna jak pierwsza litera wyrazu następnego);
- rozsypanki sylabowe - układanie wyrazów z sylab;
- rozsypanki wyrazowe - układanie zdań z wyrazów.
Wyodrębnianie
- wyodrębnianie całości z tła (ukryte figury, litery, cyfry);
- wyodrębnianie liter w wyrazach.
Różnicowanie
- różnicowanie i układanie według różnych kryteriów: wielkości, kształtu, koloru, kierunku i położenia;
- różnicowanie obrazków pozornie takich samych;
- różnicowanie liter o podobnym kształcie (np. n - u, p - b - d);
- różnicowanie kształtów literopodobnych.
Segregowanie
- segregowanie wybranych symboli graficznych według zaproponowanego kryterium (np. kształtu, wielkości, elementów składowych liter: litery z brzuszkami, liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi);
- segregowanie wyrazów o takiej samej liczbie liter,
- segregowanie wyrazów z samogłoską, spółgłoską: w nagłosie (na początku), wygłosie (na końcu).
Porównywanie i uzupełnianie wskazanych symboli graficznych
- porównywanie par obrazków, wskazywanie podobieństw i różnic;
- porównywanie par wyrazów, wskazywanie i nazywanie różniących je liter;
- uzupełnianie brakujących elementów na rysunkach, obrazkach;
- uzupełnianie kształtów złożonych przez łączenie punktów, zamalowywanie, zakreślanie, kolorowanie pól oznaczonych symbolem;
- uzupełnianie szlaczków przez dorysowywanie odpowiednich znaków;
- uzupełnianie ciągów literowych według wzorów;
- uzupełnianie zdań z lukami (wyszukiwanie brakujących wyrazów z rozsypanki)
- uzupełnianie w wyrazach brakujących liter, sylab.
Odwzorowywanie
- kalkowanie, kolorowanie i graficzne przedstawianie szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów;
- odwzorowywanie figur, cyfr, liter - na wzorze, obok wzoru, zgodnie z zapamiętanym wzorem, bez wzoru.
Czytanie
- całościowe czytanie wyrazów (z rozsypanki wyrazowej i zdaniowej);
- samodzielne układanie i odczytywanie zdań z rozsypanek;
- samodzielne czytanie prostych tekstów.
Opracowała mgr Anna Tylawska